„Gol!!! 🥅 I jeden do zera dla Lecha Poznań!! Mikael Ishak wyprowadza Kolejorza na prowadzenie!”. Tego typu komentarzy uczniowie z profilu medialnego mogli dziś wysłuchać nieco więcej. Wszystko za sprawą warsztatów z Panem Dawidem Cytrowskim z działu sportowego Radia Poznań. 📻
Spotkanie ze sportową częścią radia młodzież rozpoczęła od spontanicznych rozmów na temat planów na przyszłość, własnych (także sportowych) zainteresowań. Poznała przy tej okazji kawałek radiowej historii redaktora Cytrowskiego, która zaczęła się właściwie w wieku nastoletnim, gdy ten pomagał spikerowi w trakcie meczów drużyny z rodzinnego miasta. 🎤 Nie marzył wtedy jeszcze, że przyjdzie mu komentować wydarzenia sportowe u boku takich legend jak redaktor Krzysztof Ratajczak. A jednak… Marzenia się spełniają! ✨
Niezwykle ciekawe brzmiały opowieści z polskich i zagranicznych stadionów (rozgrywki Lecha w europejskich pucharach w Izraelu 🇮🇱, we Włoszech 🇮🇹); ciekawostki, historie meczów, przygód i komentarzy, które dziennikarzowi szczególnie utkwiły w pamięci. Tu okazało się, że znajomość kultury, miast i… literatury („Boska Komedia” Dantego we Florencji jak znalazł! 📚) może być w tym fachu niezwykle przydatna!
Zresztą samo komentowanie to nie wszystko! Do transmisji bowiem dziennikarze muszą się dobrze przygotować – młodzież zgadywała, na czym to polega; jakie informacje przydadzą się, żeby wzbogacać meczowy komentarz, przeprowadzić interesujące wywiady (także te trudne po bolesnych porażkach 🤕) ze sportowcami w mix zonie („Praca dziennikarza nie kończy się wraz z końcowym gwizdkiem.” ⏱️) lub zadać nietuzinkowe pytanie w czasie pomeczowej konferencji („W dziennikarstwie chodzi o to, żeby uzyskać odpowiedź!”). 🎯
Opowieści redaktora były tym ciekawsze, że okraszone autentycznymi nagraniami audio 🎧 i video 📹 z meczów lub konferencji.
Młodzież, zachęcona przez Pana Cytrowskiego, dyskutowała też o różnicach między komentarzem radiowym a telewizyjnym. Stąd płynął wniosek, że komentarz dziennikarza radiowego będzie wzbogacany licznymi przymiotnikami i często nieoczywistymi, zabawnymi porównaniami; to „malowanie słowem”! 🎨 Uczniowie w ramach ćwiczeń wymyślali własne porównania, których można użyć w trakcie komentowania zawodów sportowych: „Piłkarze zderzyli się głowami jak koziołki z poznańskiego rynku! 🐐🐐”, „Miał pozycję do strzału czystą jak kuchenny blat po sobotnich porządkach! ✨” :D
W trakcie warsztatów medialni mogli zapoznać się z cennymi wskazówkami 💡 dotyczącymi tego, jak być dobrym sprawozdawcą sportowym, jakie są blaski („Komentator odbija blask sportowca”😊) i cienie 🌑 sportowego dziennikarstwa, ale przy tej okazji (to już tradycja w czasie spotkań z dziennikarzami poznańskiego radia), jak w ogóle doskonalić swój warsztat językowy, humanistyczne zacięcie, kształtować charakter i empatię ❤️ („W każdym rozmówcy dostrzec człowieka.”), panować nad emocjami („Trzeba się kontrolować, żeby nie przesadzić z emocjami!” 🧘♀️), przełamywać nieśmiałość…
Piotr Marchewka