Uczniowie klasy 3B uczestniczyli 19 listopada 2025 roku w trzecim webinarze z cyklu zajęć popularnonaukowych pt. „Fale elektromagnetyczne – od mikrofalówki do Tesli”. Podczas spotkania w przystępny sposób wyjaśniono, czym są fale elektromagnetyczne i jak funkcjonują w naszym codziennym otoczeniu. Prowadzący zaprezentował szereg ciekawych doświadczeń, pokazując m.in. działanie kuchenki mikrofalowej i powód, dla którego czekolada topi się w jej środku. Uczniowie zobaczyli także, w jaki sposób prosta antena potrafi przechwycić energię fal i zasilić diodę LED, jak można ekranować fale przy użyciu folii aluminiowej lub specjalnych materiałów oraz jak działa cewka Tesli, zdolna zapalić świetlówkę na odległość. Webinar, pełen filmów, eksperymentów i praktycznych przykładów, udowodnił, że fizyka jest fascynująca i obecna na każdym kroku.
Aktualności
FALE ELEKTROMAGNETYCZNE – OD MIKROFALÓWKI DO TESLI
WIRTUALNE WSL DLA KLASY 2TL
W dniu 28.11.2025 r. uczniowie klasy 2TL uczestniczyli w webinarze z cyklu WIRTUALNE WSL, podczas którego wysłuchali wykładu dr. inż. Ireneusza Fechnera pt. „Oblicza logistyki – wstęp do opakowań” . Prelegent omówił znaczenie opakowań w logistyce, ich funkcje oraz wpływ na efektywność procesów transportowych i magazynowych.
Spotkanie wzbudziło duże zainteresowanie uczniów i stanowiło cenne uzupełnienie zajęć zawodowych, przybliżając praktyczne aspekty współczesnej logistyki
🎙️ JAK MALOWAĆ SŁOWEM? WARSZTATY PROFILU MEDIALNEGO Z DZIENNIKARZEM SPORTOWYM. ⚽️
„Gol!!! 🥅 I jeden do zera dla Lecha Poznań!! Mikael Ishak wyprowadza Kolejorza na prowadzenie!”. Tego typu komentarzy uczniowie z profilu medialnego mogli dziś wysłuchać nieco więcej. Wszystko za sprawą warsztatów z Panem Dawidem Cytrowskim z działu sportowego Radia Poznań. 📻
Spotkanie ze sportową częścią radia młodzież rozpoczęła od spontanicznych rozmów na temat planów na przyszłość, własnych (także sportowych) zainteresowań. Poznała przy tej okazji kawałek radiowej historii redaktora Cytrowskiego, która zaczęła się właściwie w wieku nastoletnim, gdy ten pomagał spikerowi w trakcie meczów drużyny z rodzinnego miasta. 🎤 Nie marzył wtedy jeszcze, że przyjdzie mu komentować wydarzenia sportowe u boku takich legend jak redaktor Krzysztof Ratajczak. A jednak… Marzenia się spełniają! ✨
Niezwykle ciekawe brzmiały opowieści z polskich i zagranicznych stadionów (rozgrywki Lecha w europejskich pucharach w Izraelu 🇮🇱, we Włoszech 🇮🇹); ciekawostki, historie meczów, przygód i komentarzy, które dziennikarzowi szczególnie utkwiły w pamięci. Tu okazało się, że znajomość kultury, miast i… literatury („Boska Komedia” Dantego we Florencji jak znalazł! 📚) może być w tym fachu niezwykle przydatna!
Zresztą samo komentowanie to nie wszystko! Do transmisji bowiem dziennikarze muszą się dobrze przygotować – młodzież zgadywała, na czym to polega; jakie informacje przydadzą się, żeby wzbogacać meczowy komentarz, przeprowadzić interesujące wywiady (także te trudne po bolesnych porażkach 🤕) ze sportowcami w mix zonie („Praca dziennikarza nie kończy się wraz z końcowym gwizdkiem.” ⏱️) lub zadać nietuzinkowe pytanie w czasie pomeczowej konferencji („W dziennikarstwie chodzi o to, żeby uzyskać odpowiedź!”). 🎯
Opowieści redaktora były tym ciekawsze, że okraszone autentycznymi nagraniami audio 🎧 i video 📹 z meczów lub konferencji.
Młodzież, zachęcona przez Pana Cytrowskiego, dyskutowała też o różnicach między komentarzem radiowym a telewizyjnym. Stąd płynął wniosek, że komentarz dziennikarza radiowego będzie wzbogacany licznymi przymiotnikami i często nieoczywistymi, zabawnymi porównaniami; to „malowanie słowem”! 🎨 Uczniowie w ramach ćwiczeń wymyślali własne porównania, których można użyć w trakcie komentowania zawodów sportowych: „Piłkarze zderzyli się głowami jak koziołki z poznańskiego rynku! 🐐🐐”, „Miał pozycję do strzału czystą jak kuchenny blat po sobotnich porządkach! ✨” :D
W trakcie warsztatów medialni mogli zapoznać się z cennymi wskazówkami 💡 dotyczącymi tego, jak być dobrym sprawozdawcą sportowym, jakie są blaski („Komentator odbija blask sportowca”😊) i cienie 🌑 sportowego dziennikarstwa, ale przy tej okazji (to już tradycja w czasie spotkań z dziennikarzami poznańskiego radia), jak w ogóle doskonalić swój warsztat językowy, humanistyczne zacięcie, kształtować charakter i empatię ❤️ („W każdym rozmówcy dostrzec człowieka.”), panować nad emocjami („Trzeba się kontrolować, żeby nie przesadzić z emocjami!” 🧘♀️), przełamywać nieśmiałość…
Piotr Marchewka
MŁODZIEŻ ZESPOŁU SZKÓŁ W OPALENICY ROZWIJA SWOJE UMIEJĘTNOŚCI STRZELECKIE!
Uczniowie klas pierwszych oraz klas o profilu służb mundurowych uczestniczyli w praktycznych zajęciach realizowanych w ramach ogólnopolskiego Programu Upowszechniania Strzelectwa.
8
MORALITET „CZŁOWIEK KAŻDY” – PRZEDSTAWIENIE W RAMACH DNI KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ 25.11.2025
W ramach obchodów Dni Kultury Chrześcijańskiej w naszej szkole odbyło się niezwykłe wydarzenie – uwspółcześniona inscenizacja średniowiecznego moralitetu „Człowiek Każdy”. Spektakl przygotowany przez uczniów był nie tylko artystycznym przedsięwzięciem, ale również głęboką refleksją nad wartościami, które towarzyszą człowiekowi w jego ziemskiej wędrówce.
Moralitet „Człowiek Każdy” to utwór, który w symboliczny sposób ukazuje los człowieka stającego wobec śmierci i sądu ostatecznego. Bohater – reprezentujący każdego z nas – konfrontuje się z pytaniem o sens życia, przyjaźń, dobra materialne i prawdziwe wartości. Przedstawienie skłoniło widzów do zastanowienia się nad tym, co naprawdę pozostaje z nami na końcu drogi.
Uczniowie wykazali się ogromnym zaangażowaniem i talentem aktorskim. Publiczność nagrodziła występ gromkimi brawami, doceniając zarówno przesłanie spektaklu, jak i wysiłek włożony w jego przygotowanie.
Dziękujemy wszystkim, którzy przybyli na przedstawienie, które miało skłonić nas wszystkich do refleksji nad tym, co w życiu najważniejsze.
Aktorzy:
· Sebastian Adamczak 1TL
· Aleksander Budzyn
· Juliusz Cegłowski 4b
· Alicja Galas 4aLO
· Julia Gniadek 4aLO
· Jakub Jankowiak 4b
· Wiktoria Kaczmarek 3bLO
· Magdalena Kandulska 3bLO
· Wiktoria Lechert 4TL
· Malwina Olejarska 4aLO
· Weronika Olender Fila 3bLO
· Dagobert Romanowski 4TL
· Emilia Szafrańska
· Viktoria Zadorozhna 3aLO
Oprawa muzyczna i choreografia:
· Alicja Galas 4aLO
· Aleksander Budzyn
· Wiktoria Kaczmarek 3bLO
· Magdalena Kandulska 3bLO
· Malwina Olejarska 4aLO
· Viktoria Zadorozhna 3aLO
Obsługa techniczna:
· Michał Kaźmierczak 4TI
· Oskar Klein 4TI
· Mateusz Mądry 4TI
Kostiumy i charakteryzacja:
· Kinga Paluch 3aLO
· Martyna Stefańska 3aLO
Scenariusz:
· Malwina Olejarska 4aLO
· Danuta Szaroszyk-Socha
Kierownik produkcji:
· Alicja Galas 4aLO
· Magdalena Kandulska 3bLO
Reżyseria: Danuta Szaroszyk-Socha
35
3A LO - ZDROWE WYBORY NA CO DZIEŃ!
Na lekcji wychowawczej klasa 3A o profilu prozdrowotnym wzięła pod lupę... to, co codziennie ląduje w naszych koszykach.
Temat zajęć brzmiał: Analiza składu popularnych produktów spożywczych, ale w praktyce było dużo ciekawiej!
Na początek przypomnieliśmy sobie zasady zdrowego odżywiania i zdrowy talerz - czyli co i w jakich proporcjach powinno znaleźć się w naszym menu.
Potem przeszliśmy do konkretów: czytania etykiet. Uczniowie sprawdzali, co tak naprawdę kryje się w znanych produktach i jak rozpoznać te, które tylko udają zdrowe.
Nie zabrakło też rozmów o popularnych pułapkach: fit, light, bez cukru, 0% - okazało się, że nie wszystko złoto, co się świeci... na półce sklepowej.
Na zakończenie czekało kreatywne zadanie: z wycinków z gazetek promocyjnych uczniowie tworzyli własne propozycje zdrowych posiłków.
Wyobraźnia i poczucie humoru nie zawiodły - powstały naprawdę ciekawe (i apetyczne!) menu.
To były praktyczne, lekkie, ale bardzo wartościowe zajęcia, które pokazują, że świadome wybory żywieniowe zaczynają się od... uważnego czytania etykiet.8
❄❄❄ Zima, zima, zima...❄❄❄
WIZYTA W SCHRONISKU W PRZYBORÓWKU
W ostatnich dniach miałam okazję odwiedzić schronisko w Przyborówku prowadzone przez Panią Wandę, aby przekazać rzeczy zebrane przez uczniów naszej szkoły – karmę, zabawki oraz inne potrzebne artykuły. Było to piękne doświadczenie, pokazujące, jak wiele dobra potrafią okazać młodzi ludzie, kiedy łączy ich wspólny cel: pomoc bezdomnym zwierzętom.
Pracownicy schroniska z ogromną wdzięcznością przyjęli podarunki. Każdy worek karmy i każda zabawka to realne wsparcie, które poprawia jakość życia psów i kotów czekających na swoje nowe domy. Widok merdających ogonów i radości zwierząt przypomniał nam, jak ważne jest zaangażowanie społeczności w takie inicjatywy.
Chciałabym z całego serca podziękować uczniom, rodzicom i wszystkim osobom, które włączyły się w zbiórkę. Dzięki Wam psy i koty ze schroniska mają zawsze pełne miski.
Wizyta w schronisku przypomina jednak o czymś jeszcze – o ogromnej liczbie psów i kotów, które wciąż czekają na dom. Każdy z nich ma swoją historię, swoje potrzeby i swoje marzenia o człowieku, który da mu miłość i bezpieczeństwo. Dlatego gorąco zachęcam wszystkich, którzy rozważają powiększenie rodziny o czworonożnego przyjaciela, aby odwiedzili schronisko. Adopcja zwierzaka to nie tylko szansa na lepsze życie dla niego, ale również ogromna radość i satysfakcja dla opiekuna.
Pomagajmy, wspierajmy i pamiętajmy – dobro wraca, a w schroniskach czeka wiele psich i kocich serc gotowych je odwzajemnić.
4
🎭 ZAPRASZAMY NA WYJĄTKOWE PRZEDSTAWIENIE!
W ramach Dni Kultury Chrześcijańskiej serdecznie zapraszamy na spektakl „Człowiek Każdy” – moralitet, który skłania do refleksji nad sensem życia, przemijaniem i wartościami, które naprawdę mają znaczenie.
📅 Data: wtorek, 25 listopada 2025 🕔 Godzina: 17:00 📍 Miejsce: hol naszej szkoły
To niezwykła okazja, by zobaczyć, jak ponadczasowe przesłanie moralitetu ożywa na scenie w wykonaniu uczniów. Przedstawienie łączy elementy tradycji z młodzieńczą energią
i świeżym spojrzeniem, dzięki czemu każdy widz znajdzie w nim coś dla siebie.Przyjdź, aby wspólnie przeżyć chwilę zadumy, ale też inspiracji dzięki sile teatru, który od wieków uczy i inspiruje.
👉 Nie przegap tego wydarzenia – zapraszamy całą społeczność szkolną oraz gości!
GRA MIEJSKA ,,POZNAJEMY HISTORIĘ OPALENICY”
W listopadzie br. młodzież Zespołu Szkół w Opalenicy wraz z nauczycielami wzięła udział w kolejnej już edycji gry miejskiej, której celami było zapoznanie młodych ludzi z historią, tradycją, zabytkami naszej małej Ojczyzny- Opalenicy.
Przedstawiciele 7 oddziałów losowali trasę spośród 2 propozycji:
Trasa A:
Wyjście: ZS w Opalenicy- Bursa-Urząd Miejski-Kościół pw. św. Mateusza-
Dworzec PKP-Kościół p.w. św. Józefa -Cmentarz-powrót do szkoły.
Trasa B:
Wyjście: ZS w Opalenicy-Urząd Miejski- Rynek-
Szkoła Podstawowa ul. Poznańska - plac Piłsudskiego – Zamek-tereny nad Mogilnicą-powrót do szkoły.
Uczniowie 4a na poszczególnych przystankach wyznaczonej trasy sprawdzali wiedzę
z historii Opalenicy i czuwali nad prawidłowym przebiegiem gry.
Po powrocie do szkoły i zebraniu kart odpowiedzi dokonano podsumowania wyników konkursu.
I miejsce zajęła 1b LO.
II miejsce 3tl2,
III miejsce 1c LO oraz 3b BS exe aeguo.
Gratulujemy!!!
Organizatorzy:
4a LO wraz z wychowawczynią p. Justyną Michalską
6
KAMPANIA "DZIECIŃSTWO BEZ PRZEMOCY"
Nasza szkoła z dumą wzięła udział w kampanii "Dzieciństwo bez przemocy", która miała na celu promowanie bezpiecznego, pełnego szacunku i wolnego od przemocy środowiska dla wszystkich dzieci.
W ramach kampanii przeprowadziliśmy szereg działań, takich jak lekcje on-line dla wszystkich uczniów :„Zaufane spotkanie. Kryzys – jak go rozpoznać i gdzie szukać wsparcia” , warsztaty edukacyjne dla uczniów prowadzone przez psychologa i pedagoga oraz przedstawicieli policji , a także akcje informacyjne dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Zostaliśmy również oznaczeni na wirtualnej mapie Polski dostępnej na stronie dziecinstwobezprzemocy.pl, gdzie można znaleźć rekomendowane inicjatywy edukacyjne. Punktem kulminacyjnym kampanii było symboliczne podświetlenia budynku szkoły na czerwono 19 listopada – jako wyraz sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci.
Celem tych inicjatyw było zwiększenie świadomości na temat problemu przemocy, nauka asertywności oraz promowanie pozytywnych relacji międzyludzkich.
Jesteśmy przekonani, że wspólne działania i zaangażowanie całej społeczności szkolnej przyczynią się do stworzenia świata, w którym nie ma miejsca na przemoc wobec dzieci.
Razem możemy zadbać o to, aby dzieciństwo było czasem radości, bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.
6
PODRÓŻ W ŚWIAT OZDÓB CHOINKOWYCH I HISTORII 🌍✨
Dnia 19.11.2025 r. 📅 uczniowie klas 1B LO i 1TL Technikum Logistycznego 🧑🎓 wraz z opiekunami, panią Natalią Walaszczyk, panem Piotrem Marchewką oraz panem Mariuszem Stachowskim, wzięli udział w wycieczce, która połączyła zwiedzanie fabryki ozdób choinkowych z poznawaniem początków państwa polskiego. 🇵🇱
Pierwszym przystankiem w planie podróży był producent bombek choinkowych KADPOL Kraina Bombek 🎁, gdzie młodzież zobaczyła cały proces produkcji ozdób – od formowania gorącego szkła 🔥 po ręczne dekorowanie 🎨. Uczniowie poznali też logistyczne zaplecze fabryki 📦 oraz uczestniczyli w warsztatach, podczas których każdy własnoręcznie ozdobił trzy bombki. 💖
Druga część wyjazdu odbyła się w ścisłym centrum historycznego Gniezna ⛪, w związku z 1000-leciem koronacji Bolesława Chrobrego 👑. W Katedrze Gnieźnieńskiej 🏛️ uczniowie zwiedzili podziemia i poznali historię słynnych Drzwi Gnieźnieńskich 🚪 przedstawiających sceny z życia św. Wojciecha – jednego z patronów Polski. 🙏 Następnie w Muzeum Początków Państwa Polskiego 🖼️ zapoznali się z najważniejszymi wydarzeniami związanymi z pierwszymi Piastami i powstawaniem państwa polskiego. 🛡️
Wycieczka okazała się udanym połączeniem nauki 🧠, kreatywności i integracji, a pamiątkowe bombki 🌟 i nowe doświadczenia na długo pozostaną w pamięci uczestników. 😊
5
ŚWIATOWY DZIEŃ CUKRZYCY
14 listopada obchodzimy Światowy Dzień Cukrzycy - święto mające na celu zwiększenie świadomości na temat tej choroby oraz promowanie zdrowego stylu życia. Z tej okazji uczniowie klasy 3A LO o profilu prozdrowotnym przygotowali szkolną gazetkę poświęconą cukrzycy, jej objawom, profilaktyce oraz zasadom zdrowego odżywiania. Ich praca ma zachęcić społeczność szkolną do dbania o zdrowie i podejmowania świadomych wyborów każdego dnia.
„CZY TRASA NAJKRÓTSZA JEST NAJTAŃSZA? ROLA ALGORYTMÓW WYZNACZANIA I OPTYMALIZOWANIA TRAS W TRANSPORCIE”
Dnia 13.11.2025 r., uczniowie klasy 4TL wzięli udział w spotkaniu on-line zorganizowanym przez Stowarzyszenie Logistyków Polskich poświęconym nowoczesnym metodom planowania tras transportowych. Temat zajęć – „Czy trasa najkrótsza jest najtańsza?” – stał się punktem wyjścia do omówienia, jak współczesne algorytmy wpływają na koszty, czas i efektywność przewozów.
Eksperci SLP wyjaśnili, że najkrótsza trasa nie zawsze oznacza najniższe koszty. Na finalny wynik wpływają takie czynniki jak: natężenie ruchu, opłaty drogowe, stan nawierzchni, dostępność miejsc przeładunkowych czy zużycie paliwa na różnych typach dróg. Dlatego firmy transportowe coraz częściej korzystają z zaawansowanych algorytmów, które pozwalają analizować wiele zmiennych jednocześnie i wybierać rozwiązania optymalne, a nie tylko najkrótsze.
Uczniowie poznali praktyczne przykłady zastosowania tych narzędzi w logistyce: od codziennych tras kurierskich po planowanie dystrybucji na poziomie krajowym. Podkreślono również rosnące znaczenie danych w czasie rzeczywistym, dzięki którym systemy potrafią dynamicznie zmieniać trasę, reagując na korki, wypadki czy warunki pogodowe.
WYJAZD UCZNIÓW KLASY 4A LO NA DZIEŃ KANDYDATA UAM
W piątek,14 listopada, ośmioro uczniów klasy 4a LO wraz z opiekunem panią Natalią Walaszczyk wzięło udział w wyjeździe na Dzień Kandydata, organizowanym przez Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyjazd miał na celu przybliżenie młodzieży realiów studiowania oraz pomoc w świadomym wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej.
Podczas wydarzenia uczniowie uczestniczyli w prezentacjach kierunków studiów, spotkaniach z wykładowcami oraz w krótkich warsztatach prowadzonych przez studentów starszych lat. Młodzież miała także okazję zwiedzić kampus Morasko, zobaczyć zaplecze dydaktyczne i porozmawiać z przedstawicielami kół naukowych.
Wyjazd okazał się nie tylko ciekawą formą zdobywania wiedzy o możliwościach nauki po maturze, lecz także inspiracją do zastanowienia się nad własnymi planami na przyszłość. Uczniowie podkreślali, że atmosfera uczelni oraz możliwość bezpośredniego kontaktu ze studentami i wykładowcami pozwoliły im lepiej poznać specyfikę różnych kierunków.
Udział w Dniu Kandydata to dla młodzieży cenna lekcja samodzielnego odkrywania własnych zainteresowań i możliwości — mamy nadzieję, że zebrane doświadczenia pomogą im w podejmowaniu ważnych decyzji już w najbliższej przyszłości.
1
WIRTUALNY WSL – WEBINARIUM POD TYTUŁEM „POLSKA POD DACHEM – CENTRA LOGISTYCZNE”
14 listopada 2025 roku miało miejsce wydarzenie w ramach Wirtualnego WSL – webinarium pod tytułem „Polska pod dachem – Centra logistyczne”. Spotkanie, które zgromadziło uczniów klas 1TL oraz 4TL, miało na celu przedstawienie uczestnikom kluczowych zagadnień związanych z centrami logistycznymi, magazynowymi oraz ich znaczeniem w kontekście globalnych i krajowych łańcuchów dostaw.
Webinarium skupiło się na prezentacji trendów oraz nowoczesnych rozwiązań w obszarze logistyki, oferując jednocześnie szeroką perspektywę na rozwój tego sektora zarówno w Polsce, jak i na świecie.
SPOTKANIE UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ W OPALENICY Z WYŻSZĄ SZKOŁĄ BEZPIECZEŃSTWA W POZNANIU
W piątek 14.11.2025r uczniowie klas 4A, 4B,4C,4D,3C oraz 5TL, 5 TI wysłuchali wykładu pani mgr Marty Fischer oraz pani mgr Anny Sumowskiej. Zajęcia dotyczyły:
- Bezpieczeństwa w Sieci i Transporcie
- Hejtu i Tolerancji
Po oficjalnym powitaniu przez panią dyrektor Irenę Nawrocką ,pani mgr Magdalena Fischer poprowadziła wykład na temat bezpieczeństwa w sieci i transporcie. Poruszyła problem cyberataku jakim jest phishing – wymieniła i omówiła podstawowe rodzaje phishingu ( medialny, sms-woy, telefoniczny, w mediach społecznościowych ) oraz jego negatywny wpływ na funkcjonowanie ludzkości. Podkreśliła iż głównym celem phishingu jest manipulacja ofiarą. Podpowiedziała też jak się przed nim bronić.
Następnie pani prodziekan ds. komunikacji z Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa przeprowadziła prelekcję na temat hejtu i tolerancji. Hejt to szeroko pojęte działanie przepełnione nienawiścią i pogardą wobec drugiego człowieka. Ofiarą hejtu może być każdy uczeń, osoba odmiennej narodowości, mniejszości religijnej , ktoś o zupełnie innym światopoglądzie niż hejter.
Młodzież z zainteresowaniem słuchała jak bronić się przed hejtem, jak reagować na hejt.
Było to już trzecie spotkanie z Wyższą Szkołą Bezpieczeństwa w Poznaniu. Uczniowie z niecierpliwością czekają na następne zajęcia.
A.G.-L.
4
BOLDOWANIE, BLUROWANIE I CLICBAITOWE TYTUŁY – TO JUŻ ŻADNA TAJEMNICA DLA PROFILU MEDIALNEGO
Tym razem spotkanie profilu medialnego z „Radiem Poznań” miało nie do końca oczywisty charakter. Odbyło się bowiem z kimś, kogo „nie słyszycie”
, a „widzicie się w… internecie”
, czyli redaktorem serwisu internetowego Radia Poznań – Panem Gracjanem Jaworskim.
Redaktor Jaworski zdradzał uczniom tajniki strony internetowej Radia Poznań
; odkrywał tajemnice tytułów informacji
; wyjaśniał, po co w tekście „boldowanie” (pogrubianie) i jakich używać programów, żeby ułatwić sobie korektę tekstów
. Niezwykle interesująca okazała się część opowieści dotycząca tego, w jaki sposób redakcja zdobywa zdjęcia
, które ilustrują informacje internetowe radia i jak ważne jest przestrzeganie zasad publikacji fotografii; no i jakich programów użyć, żeby „zablurować”
czyjąś twarz, albo… tablice rejestracyjne pojazdów
.
Radiowcy poznańscy przyzwyczaili już młodzież opalenickiego liceum do działań praktycznych
. Tym razem uczniowie mieli nadać tytuły
przygotowanym przez Pana Jaworskiego informacjom. Wbrew pozorom zadanie nie było wcale łatwe! Mimo to kilka propozycji padło. Zgodnie z tym, czego się „medialni” wcześniej dowiedzieli, unikali oczywiście nadawania „clicbaitowych” tytułów
.
Przy okazji prezentacji radiowych social mediów
i zdobywania wiedzy na temat ich funkcjonowania, zasięgów
, tworzenia streamingów, rolek, fotogalerii itp. licealiści mogli wypróbować, jak podczas kręcenia filmików na telefonie sprawdza się gimbal
.
Jak zwykle na warsztatach dla profilu medialnego było pouczająco
, inspirująco
, momentami poważnie, ale też zabawnie
i przede wszystkim ciekawie!
Piotr Marchewka
OBCHODY ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI W ASYŚCIE OPALENICKIEJ MUNDURÓWKI
11 listopada to niezwykle ważna data dla każdego Polaka. Polska przeszła w swojej historii ciężką próbę utraty niepodległości. Przez 123 lata nie istniała na mapie, ale trwała w sercach i sumieniach swoich synów i córek. Choć zaborcy chcieli odebrać język, kulturę i wiarę, nie zdołali zniszczyć ducha wolności. To on pozwolił naszym przodkom przetrwać i ostatecznie zwyciężyć.
Od wielu lat, w wyjątkowy sposób, oficjalne obchody tego święta w Opalenicy odbywają się na Skwerze Obrońców Wiary i Ojczyzny przy zbiegu ulic Farnej, 3 Maja i Opalińskich, gdzie mieszkańcy spotykają się, by wspólnie uczcić kolejne rocznice odzyskania przez Polskę wolności.
Jak co roku, od piętnastu już lat, w Narodowym Święcie Niepodległości uczestniczyła młodzież z klas służb mundurowych z Liceum Ogólnokształcącego w Opalenicy. Uroczystości rozpoczęła msza święta w intencji Ojczyzny w kościele pw. św. Mateusza. Po nabożeństwie uczestnicy przeszli w uroczystym pochodzie pod Ścianę Pamięci, gdzie odbyła się uroczystość patriotyczna.
W asyście klas służb mundurowych opalenickiego liceum, zgromadzone licznie delegacje (wśród nich także ta z opalenickiego Zespołu Szkół), złożyły pod pomnikiem wiązanki kwiatów i znicze. Hołd poległym w obronie Ojczyzny składały również poczty sztandarowe, m. in. ten reprezentujący Liceum im. Prymasa Tysiąclecia ks. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Opalenicy. W uroczystości wzięła udział Opalenicka Orkiestra Dęta.
Narodowe Święto Niepodległości to dzień szczególny – czas wdzięczności wobec tych, którzy oddali życie za wolność, i okazja do wspólnego świętowania tego, że Polska od ponad stu lat znów jest niepodległa. W tym duchu mieszkańcy Opalenicy – w mieście, w szkołach, instytucjach i domach – uczcili 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, pokazując, że pamięć i miłość do Ojczyzny są wciąż żywe.
Elżbieta Mortka
7
NIEPODLEGŁOŚĆ - TWORZYMY RAZEM - SZKOLNE OBCHODY 11 LISTOPADA
11 listopada to wyjątkowy dzień, w którym wspólnie świętujemy wolność i niepodległość naszej Ojczyzny. W naszej szkole uczciliśmy Narodowe Święto Niepodległości w sposób uroczysty, refleksyjny i twórczy.
Uroczystość rozpoczęła się od wspólnego odśpiewania hymnu narodowego w ramach ogólnopolskiej akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej Szkoła do hymnu. W holu szkoły zgromadzili się uczniowie i nauczyciele, by razem wyrazić swoją jedność i patriotyzm.
Podczas apelu podjęto refleksję na temat znaczenia wolności, odpowiedzialności i wspólnoty. Przywołano również postacie oraz wydarzenia, które odegrały ważną rolę w drodze Polski do niepodległości. Całość miała charakter nie tylko historyczny, lecz odnosiła się także do współczesności - podkreślano, że patriotyzm to również codzienne wybory, troska o innych i zaangażowanie społeczne.
W ramach projektu Niepodległość - Tworzymy Razem powstały plakaty, zdjęcia i krótkie filmiki, które można obejrzeć w szkolnej galerii. To współczesne formy wyrazu, pokazujące, że patriotyzm może być kreatywny, nowoczesny i bliski każdemu z nas.
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w przygotowanie obchodów. Dzięki Wam to święto naprawdę żyje - w naszych słowach, obrazach i działaniach.18
Archiwum Aktualności